Thursday, August 27, 2009

Menziarahi...Part II

Ak terdengar bacaan ayat suci Al-Quran berkumandang dan ak sangat pasti dan yakin dengan nada dan intonasi Qari membaca ayat suci itu datang dari Kota Mekkah Almukarramah. Betapa ak rindu akan tempat suci itu. Ak tak nafi yg ak sangat rindukan kedamaiaan disana seolah-olah menjemput ak kesana lagi...InsyaAllah....

semasa kunjungan ak ke tanah suci tempoh hari ak sempat melawat ke negara yang tidak kurang popularnya,Mesir atau Egypt. disini letaknya menara firaun dan kerabatnya yang dijaga oleh sphynx. mmg menakjubkan!mcm mana org dulu buat menda tu...???apa yg ak boleh simpulkan tentang tu...firaun ni masa idup menyusahkan org dan masa dah tadak pon menyusahkan org. dah bosan dengan piramid tu bukan ada apa pon.
Yang menyedihkan....
ak berkesempatan melawat ke makan imam kita iaitu Imam Shafie r.a. apa yang menyedihkan,pak arab disana tidak menggunakan mazhab Shafie jadi diorg buat tak ambil kesah sangat dengan kewujudan makam tersebut.

jalan menghala ke makam.

jalan nak menghala ke makam ni mcm anda nak ke tempat longgokan sampah. kiri kanan ada sampah. mmg bukan jalan menghala ke masjid yang menempatkan seorg wali Allah. keadaan di sekitar kawasan masjid ni macam baru lepas perang dengan bangkai kereta terbakar, dinding pecah mcm kena bom. masyarakat disini jugak sangat daif dari kita yang berada di Malaysia. mungkin kita tgk Egypt dengan Giza piramid tu indah tapi tidak seperti yang disangka. Jika anda berkesempatan melawat ke Egypt,lihatlah sendiri bagaimana keadaanya.

masjid yang menempatkan makam imam besar kita.

p/s : Ak juga menyimpan gambar di dalam kawasan makam. Boleh mintak secara peribadi jika nak tengok cuma ak tak mau publish ja. Terima kasih...

No comments:

Post a Comment